روزشمار عملیات های دفاع مقدس

نوار زمان هشت سال جنگ تحمیلی

کد خبر : 54322
تاریخ خبر : 1403/01/06-14:54
تاریخ به روز رسانی : 1403/01/06-14:56
تعداد بازدید : 42
نسخه قابل چاپ

تمسک رژیم بعثی به جنگ شهرها برای برون رفت از جنگ

رادیو بی بی سی: به نظر می رسد عراق با توجه به برتری هوایی که دارد آماده است جنگ شهرها را از سر بگیرد و با تمام تلفات و خساراتی که چنین جنگی در برخواهد داشت عراق گمان می کند در این مورد وضعش از ایران بهتر است.

تمسک رژیم بعثی به جنگ شهرها برای برون رفت از جنگ
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (۸/۱۲/۱۳۶۶)، خبرگزاری رژیم عراق به منظور زمینه سازی دور جدید حملات عراق علیه شهرها، با انتشار آماری از حملات ایران به عراق پس از صدور قطعنامه ٥٩٨ شورای امنیت ادعا کرد ایران از تاریخ ٢٠ ژوئیه ١٩٨٧ (٢٩ تیرماه ١٣٦٦) تاکنون ١٤ حمله نظامی علیه خاک عراق انجام داده و ٢٣ شهر عراق ١٩١ بار توسط توپخانه دوربرد ایران گلوله باران شده است.

در آمار ادعایی خبرگزاری رژیم عراق آمده است: از تاریخ صدور قطعنامه ٥٩٨ تاکنون بغداد شش بار موردحمله موشکی ایران قرارگرفته که وحشیانه ترین آن اصابت موشک به دبستان بلاط الشهداء در تاریخ ١٣ اکتبر ١٩٨٧ (٢١ مهر ١٣٦٦) می باشد.

همچنین نیروهای ایرانی ٤١ بار به اسکله بارگیری نفت در بندر العمیق حمله کردند که با هشیاری و مقاومت شجاعانه پرسنل آن تمام این حمله ها دفع شد.

طبق همین گزارش آمده: در مقابل حملات پی درپی ایران، نیروی هوایی عراق در طی این مدت ١١١٦٣ پرواز رزمی و غیر رزمی علیه شهرها و مراکز مهم اقتصادی و حیاتی ایران انجام داده است.

یک سخنگوی نظامی رژیم عراق همچنین اعلام کرد هرگونه حمله ایران با شدیدترین وجه تلافی خواهد شد. وی که با خبرگزاری عراق سخن می گفت تأکید کرد: شهرهای ایران ازجمله تهران را در معرض حملات موشکی و هواپیماها و سلاح های دیگر خود قرار خواهیم داد.

حمله امروز هواپیماهای عراقی به تهران که به دنبال ادعای شب گذشته این رژیم مبنی بر زیر آتش قرار گرفتن شهر قلعه دیزه انجام شده است بیانگر عزم رژیم عراق به ازسرگیری حمله به مناطق مسکونی ایران تلقی شده است.

رژیم بغداد هفته گذشته اعلام کرد که مردم شهرهای بزرگ عراق ازجمله بغداد خود را برای تخلیه سریع شهرها در صورت بروز حوادث غیرقابل پیش بینی آماده می کنند.

دو تن از مقامات بلندپایه وزارت کشور و وزارت قوانین محلی رژیم عراق به دنبال این خبر در یک گفت وگوی تلویزیونی جزئیات مربوط به مانور تخلیه بغداد را تشریح کردند.

به گفته آنان شورای فرماندهی عراق طرحی را به تصویب رسانده که به موجب آن اهالی بغداد در مواقع بروز حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله و بمباران ها در کمترین زمان ممکن شهر را تخلیه کنند.

تهیه شدن این مقدمات و عکس العمل سریع سخنگوی نظامی این کشور در مورد پاسخ گفتن به حمله ایران و همچنین آماری که خبرگزاری عراق در مورد حملات ایران به مناطق مسکونی این کشور پس از تصویب قطعنامه ٥٩٨ ارائه داده است به خوبی بیانگر حرکت برنامه ریزی شده رهبران این کشور برای آغاز دور جدید حمله به مناطق مسکونی است



رادیو بی بی سی هم گفت: عراق آمادۀ ازسرگیری جنگ شهرها است. این رادیو گزارش داد: به نظر می رسد عراق با توجه به برتری هوایی که دارد آماده است جنگ شهرها را از سر بگیرد و با تمام تلفات و خساراتی که چنین جنگی در بر خواهد داشت عراق گمان می کند در این مورد وضعش از ایران بهتر است.

عراق در حال حاضر تمام توجه خود را معطوف به ادامۀ جنگ علیه ماشین و سیستم اقتصادی ایران کرده است که این سیستم عبارت است از تأسیسات صادرات نفتی که برای ایران اهمیت حیاتی دارد.

بی بی سی می افزاید: عراق می خواهد فشار اقتصادی بر ایران را ادامه دهد، زیرا از چندی قبل نشانه هایی دال بر فروکش کردن جنگ به چشم می خورد.

منبع مورداشاره همچنین گفته است: روحیۀ عراق در حال حاضر تعریف چندانی ندارد زیرا هیچ نشانه ای از پایان جنگ به چشم نمی خورد.



منبع:

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ۸/۱۲/۱۳۶۶ نشریه گزارش های ویژه، شماره های ۳۴۵، ۳۴۶

برچسب ها :

نام*
ایمیل*
نظر*


© 1397 کلیه حقوق محفوظ است | طراحی وب سایت
x - »